Algemene Voorwaarden Klusbedrijf
I. ALGEMENE BEPALINGEN
ARTIKEL 1 – DEFINITIES
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
Opdrachtgever: natuurlijk persoon of rechtspersoon die opdracht kan geven tot het verrichten van klus- en
beheerwerkzaamheden.
Opdrachtnemer: Ondernemers van klusbedrijf MeubelserviceNoord kleinschalige montage werkzaamheden verricht. De onderneming is gevestigd op Stelling 4, 9621BC te Slochteren ingeschreven bij de Kamer van
Koophandel te Groningen onder nummer : 94826633
Overeenkomst: een afspraak tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer, waarbij de Opdrachtnemer zich verplicht bepaalde werkzaamheden uit te voeren tegen een bepaalde prijs, en Opdrachtgever zich verplicht daarvoor te betalen.
Verdere rechten en plichten staan gedetailleerd beschreven in onderstaande Algemene Voorwaarden.
Het werk: het totaal van de tussen de Opdrachtgever en de Opdrachtnemer overeengekomen werkzaamheden en de daarbij door de Opdrachtnemer geleverde materialen en installaties.
Meer- en minderwerk: door de Opdrachtgever gewenste toevoegingen aan, of verminderingen van het eerder
overeengekomen werk, die leiden tot bijbetaling boven of verlaging van de overeengekomen prijs.
Schriftelijk: In een aantal gevallen wordt de communicatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer schriftelijk vastgelegd.
Dat kan ook zijn in digitale vorm per email of whatsapp.
ARTIKEL 2 – WERKINGSSFEER
1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod en elke Overeenkomst tussen Opdrachtgever en
Opdrachtnemer.
2. Voor een eenmaal aangegane Overeenkomst blijven de Algemene Voorwaarden gelden die zijn verstrekt bij het begin van
de Overeenkomst.
3. Algemene Voorwaarden die Opdrachtgever hanteert worden hierbij expliciet uitgesloten van een gesloten Overeenkomst.
4. Mocht een enige bepaling uit deze Algemene Voorwaarden nietig worden verklaard, dan blijven de overige bepalingen onverlet in stand.
5. Van deze Algemene Voorwaarden kan niet worden afgeweken tenzij uitdrukkelijk schriftelijk is overeen gekomen.
6. Deze Algemene Voorwaarden gelden tevens voor alle derde partijen die door Opdrachtnemer worden ingeschakeld voor
de uitvoering van de Overeenkomst.
II. TOT STAND KOMEN VAN DE OVEREENKOMST
ARTIKEL 3 – AFSPRAKEN
1. De Opdrachtnemer draagt er zorg voor dat elke opdracht in beginsel schriftelijk wordt vastgelegd. In de meeste gevallen
zal dat zijn in de vorm van een gespecificeerde offerte. Deze omvat:
a De datum van toezending van de offerte;
b een duidelijke omschrijving van de te verrichten werkzaamheden en te gebruiken materialen en handelsgoederen;
c Indien gewenst een vermelding van het tijdstip waarop het werk kan worden begonnen;
d een aanduiding van de duur van het werk;
e de prijs van het werk.
2. De Opdrachtgever en de Opdrachtnemer kunnen afspraken maken op basis van twee prijsvormingsmethoden: vaste prijs
of regie. Een combinatie van de twee prijsvormingsmethoden (deels vaste prijs, deels regie) is eveneens mogelijk.
a) Bij een vaste prijs komen Opdrachtgever en Opdrachtnemer overeen dat de vooraf geschatte kosten van de
Opdrachtnemer worden vergoed; er wordt gespecificeerd welke werkzaamheden worden verricht en welke
materialen en/of andere handelsgoederen worden geleverd en gebruikt. De vermelde prijs is naar beide partijen toe
bindend en kan bij de eindafrekening alleen nog worden veranderd door eventueel meer- en/of minderwerk en door
eventuele extra kosten op grond van onvoorziene complicaties.
b) Bij regie komen Opdrachtgever en Opdrachtnemer overeen dat alle daadwerkelijk gemaakte kosten van de
Opdrachtnemer worden vergoed; tevoren wordt het uurtarief vastgesteld en zo mogelijk ook de andere kosten. Bij
regie kan desgewenst vooraf een richtprijs worden afgegeven. De op de Overeenkomst vermelde prijs is naar beide
partijen toe niet bindend en zal bij afrekening worden bepaald door de daadwerkelijk bestede uren, gebruikte
materialen en handelsgoederen, precariorechten en meer- en/of minderwerk, en eventuele extra kosten op grond van onvoorziene complicaties.
3. Bij alle prijzen wordt de BTW apart vermeld.
4. De Opdrachtnemer draagt er zorg voor dat deze Algemene Voorwaarden tijdig aan de Opdrachtgever ter hand worden
gesteld, doch uiterlijk ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst.
5. Alle offertes en prijsopgaven door Opdrachtnemer gedaan zijn vrijblijvend, zowel wat prijs, inhoud als levertijd betreft en
vervallen vier weken na dagtekening van de offerte of prijsopgave.
6. Een Overeenkomst komt tot stand op het moment dat de Opdrachtgever schriftelijk bevestigt dat offerte of contract van
Opdrachtnemer is geaccepteerd.
7. Opdrachtnemer heeft het recht binnen 5 dagen na aanvaarding van een offerte door Opdrachtgever deze alsnog te
herroepen.
8. Opdrachtnemer kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de Opdrachtgever redelijkerwijs kan
begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving
bevatten.
9. Als na aanvaarding van de offerte blijkt dat deze is gebaseerd op incorrecte of onvolledige informatie van de
Opdrachtgever kunnen aan de offerte geen rechten worden ontleend.
III. UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST
ARTIKEL 4 – VERPLICHTINGEN VAN DE OPDRACHTNEMER
1. De Opdrachtnemer staat ervoor in dat het werk goed en deugdelijk wordt opgeleverd in overeenstemming met de
bepalingen van de Overeenkomst en dat er gebruik wordt gemaakt van deugdelijke materialen en werkwijzen.
2. De Opdrachtnemer is bij het uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden geheel zelfstandig, verricht deze naar
eigen inzicht en zonder toezicht of leiding van de Opdrachtgever. Bij de voorbereidingen en uitvoering van de opdracht
zal de Opdrachtnemer, voor zover redelijkerwijs mogelijk, inspelen op en rekening houden met de wensen en instructies
van de Opdrachtgever omtrent het resultaat van de opdracht.
3. De Opdrachtnemer neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde voorschriften en regelgeving in
acht, zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de uitvoering van het werk.
4. De Opdrachtnemer is verplicht de Opdrachtgever schriftelijk te wijzen op:
• onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden voor zover de Opdrachtnemer deze kent of redelijkerwijs behoort te
kennen;
• onjuistheden in de door de Opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen;
• kenbare gebreken van de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
• gebreken in of ongeschiktheid van materialen, installaties of hulpmiddelen die door de Opdrachtgever ter beschikking
zijn gesteld of door hem zijn voorgeschreven.
Een en ander voor zover deze situaties zich vóór of tijdens de uitvoering van het werk aan de Opdrachtnemer openbaren
en de Opdrachtnemer ter zake deskundig moet worden geacht.
5. De Opdrachtnemer heeft het recht zonder overleg met of toestemming van Opdrachtgever derde partijen in te schakelen
voor de uitvoering indien hij zulks noodzakelijk acht.
6. De Opdrachtnemer heeft het recht afspraken te verzetten of te annuleren indien nodig, zonder dat hij gehouden is tot
enige schadevergoeding.
ARTIKEL 5 – VERPLICHTINGEN VAN DE OPDRACHTGEVER
1. De Opdrachtgever staat in voor de deugdelijkheid en de geschiktheid van de door hem ter beschikking gestelde of
voorgeschreven materialen, installaties en hulpmiddelen en voor de juistheid van de door hem verstrekte informatie en
gegevens.
2. De Opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat de Opdrachtnemer zijn werkzaamheden tijdig en deugdelijk kan verrichten.
3. De Opdrachtgever zal zorgen voor toegang tot de plaats waar de werkzaamheden moeten worden verricht.
4. De Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van de benodigde constructieberekeningen,
bouwtechnische tekeningen en eventueel benodigde vergunningen.
5. Indien de Opdrachtgever één of meer afspraken niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, is hij gehouden de in
redelijkheid hiermee verband houdende schade te vergoeden aan Opdrachtnemer.
ARTIKEL 6 – WIJZIGING VAN DE OVEREENKOMST
1. Partijen kunnen meer- en minderwerk overeenkomen, waarbij de Opdrachtnemer ervoor zorgdraagt dat zulks schriftelijk
wordt vastgelegd.
ARTIKEL 7 – ONVOORZIENE COMPLICATIES
1. Wanneer zich onvoorziene complicaties voordoen, doet de Opdrachtnemer hiervan zo spoedig mogelijk mededeling aan
de Opdrachtgever. Indien de Opdrachtnemer de Opdrachtgever niet kan bereiken, dient de Opdrachtnemer het werk te
onderbreken, behalve indien de onvoorziene complicatie onmiddellijk handelen vereist.
2. Als levering van benodigde materialen, gereedschap, apparatuur of installaties onverhoopt vertraging oplopen bij een
leverancier van Opdrachtnemer, dan wel niet meer leverbaar blijken te zijn, zal Opdrachtnemer daarvan de
Opdrachtgever zo spoedig mogelijk in kennis stellen. Een aanpassing in uitvoering en planning van de werkzaamheden en
in de prijs van de Overeenkomst kan dan nodig zijn. Opdrachtnemer zal zich inspannen om tot een voor Opdrachtgever
bevredigende oplossing of alternatief te komen.
3. Eventuele extra kosten, die de Opdrachtnemer moet maken in verband met een onvoorziene complicatie die onmiddellijk
handelen vereist en die noodzakelijk zijn ter beperking van de schade, zullen door de Opdrachtgever worden vergoed,
tenzij de schade aan de Opdrachtnemer is toe te rekenen.
ARTIKEL 8 – RESULTAATVERPLICHTING EN INSPANNINGSVERPLICHTING
1. Opdrachtnemer heeft te allen tijde slechts een resultaatverplichting waar het de functionele aspecten van het
afgesproken werk betreft. Het gaat dan om het kunnen gebruiken van het gerealiseerde werk voor het beoogde doel.
2. Ten aanzien van esthetische aspecten van het werk heeft Opdrachtnemer uitsluitend een inspanningsverplichting.
ARTIKEL 9 – EIGENDOM VAN BIJ HET WERK VRIJKOMENDE MATERIALEN
1. Het eigendom van uit het werk vrijkomende materialen door sloop van reeds aanwezige constructies en installaties, valt
toe aan Opdrachtnemer. Opdrachtnemer voert deze af van de werklocatie en zal zorgdragen voor een verantwoorde
verwerking, middels scheiding van afvalstomen, dan wel hergebruik. Eventuele opbrengsten daarvan komen ten goede
aan de Opdrachtnemer, die daarvoor geen vergoeding verschuldigd is aan Opdrachtgever.
2. Opdrachtgever kan voor aanvang van het werk verklaren dat deze zelf bepaalde materialen en/of installaties wenst te
behouden. Deze dienen dan wel door hem op het eerste verzoek van Opdrachtnemer van het werk te worden verwijderd,
dit om in de weg liggen en onbedoelde beschadiging te voorkomen.
ARTIKEL 10 – OPLEVERING
1. Na voltooiing van het werk nodigt de Opdrachtnemer de Opdrachtgever uit voor oplevering van het uitgevoerde werk. De
Opdrachtgever dient hierop binnen een redelijke termijn te reageren en kan het werk al dan niet onder voorbehoud
aanvaarden dan wel weigeren onder aanwijzing van de gebreken.
2. Indien er bij de oplevering gebreken worden geconstateerd, die door de Opdrachtnemer dienen te worden hersteld, zal
de Opdrachtnemer deze gebreken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee maanden na de dag waarop het gebrek
gemeld werd, herstellen, tenzij dit onmogelijk is ten gevolge van omstandigheden die buiten de risicosfeer van de
Opdrachtnemer vallen.
3. Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht de uitvoering van de opdracht te verbeteren en zaken te herstellen.
Opdrachtgever mag dit niet door een derde laten doen, zonder dat Opdrachtnemer dit eerst heeft kunnen beoordelen en
de kans heeft gekregen tot verbetering of herstel.
IV. ANNULERING VAN DE OVEREENKOMST
ARTIKEL 11 – ANNULERING VANWEGE STERK GESTEGEN PRIJZEN
1. Mocht tussen acceptatie van de offerte en de aanvang van de uitvoering van het werk meer dan twee maanden verlopen,
en betreft het een Overeenkomst op basis van vaste prijs, dan is er mogelijk een aanpassing nodig van het uiteindelijk te
factureren bedrag, indien de prijzen van de te gebruiken materialen, kosten van energie, afvalverwerking, transport,
arbeid etc. in de tussentijd sterk veranderd zijn. Als dat het geval is wordt dat altijd vooraf besproken. Als de totaalprijs
meer dan 5% hoger wordt dan het eerder overeengekomen bedrag is Opdrachtgever gerechtigd de Overeenkomst zonder
verdere kosten of andere verplichtingen wederzijds alsnog te ontbinden. Deze ontbinding dient schriftelijk binnen twee
weken nadat Opdrachtgever van de nieuwe prijs in kennis is gesteld te worden gedaan.
ARTIKEL 12 – EENZIJDIGE ANNULERING DOOR OPDRACHTGEVER
1. Indien de Opdrachtgever de Overeenkomst eenzijdig annuleert en/of de goederen weigert af te nemen, is hij verplicht de
door Opdrachtnemer reeds aangeschafte materialen en grondstoffen, al dan niet be- of verwerkt tegen de kostende prijs,
inclusief arbeid aan te nemen en te betalen en is hij voorts jegens Opdrachtnemer gehouden tot een volledige vergoeding
van het reeds gepresteerde, alsmede de gederfde winst van Opdrachtnemer. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer
tegen vorderingen van derden als gevolg van de annulering van de opdracht en/of weigering van de goederen.
Artikel 13 - BETALINGSONMACHT
1. Onverminderd het bepaalde in de overige artikelen van deze Algemene Voorwaarden is Opdrachtnemer gerechtigd de
Overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst middels een schriftelijke verklaring
aan de Opdrachtgever te ontbinden, op het tijdstip waarop Opdrachtgever:
a. in staat van faillissement wordt verklaard of een aanvraag tot zijn faillissement is gedaan;
b. (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
c. door executoriale beslaglegging wordt getroffen;
d. onder curatele of onder bewind wordt gesteld;
e. anderszins de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot diens vermogen of delen ervan
verliest.
V. BETALING
ARTIKEL 14– BETALINGSVOORWAARDEN
1. Indien het totale bedrag waarvoor het werk is aangenomen meer bedraagt dan € 3.000,- (inclusief BTW) is
Opdrachtnemer gerechtigd bij aanvang van het werk een eerste betaling van 30% van de totale aanneemsom te
verlangen. Dit dient tot zekerheid van de verplichtingen die Opdrachtnemer ter uitvoering van de overeengekomen
werkzaamheden moet aangaan.
2. Indien de uitvoering van het werk zich over meer dan dertig dagen uitstrekt, zullen steeds per het einde van elke
kalendermaand de tot dan gemaakte kosten middels een (deel-)factuur in rekening worden gebracht.
3. Als de Overeenkomst is gebaseerd op regie (al dan niet in combinatie met een richtprijs), bevat de eindafrekening een
specificatie van de bestede uren, verrichtte werkzaamheden, geleverde materialen en overige kosten (zoals
gereedschapshuur, parkeergelden, precariorechten, afvoer van afval, et cetera).
4. Als de Overeenkomst is gebaseerd op een vaste prijs, bevat de eindafrekening een specificatie van de verrichte
werkzaamheden en gebruikte materialen, het eventuele ‘meer- en/of minderwerk’ en eventuele extra kosten op grond
van onvoorziene complicaties.
5. De eindafrekening bevat tevens een vermelding van eventueel door de Opdrachtgever reeds betaalde bedragen en van
het resterende saldo.
6. Meer- en minderwerk worden in principe op nacalculatie basis in rekening gebracht, tenzij zulks vooraf anders wordt
afgesproken en schriftelijk is vastgelegd.
7. De Opdrachtnemer zal de eindafrekening zo spoedig mogelijk na de oplevering aan de Opdrachtgever ter hand stellen.
8. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum.
9. Opdrachtgever dient eventuele bezwaren tegen de factuur van Opdrachtnemer binnen twee weken na factuurdatum aan
Opdrachtnemer schriftelijk kenbaar te maken, bij gebreke waarvan Opdrachtgever geacht wordt in te hebben gestemd
met het factuurbedrag.
10.Indien er meerdere Opdrachtgevers zijn voor een Overeenkomst, zijn deze ieder hoofdelijk aansprakelijk voor het
nakomen van de betalingsverplichtingen.
ARTIKEL 15 – OPSCHORTING VAN DE BETALING
1. Indien het opgeleverde werk niet voldoet aan de Overeenkomst, heeft de Opdrachtgever het recht de betaling op te
schorten, met dien verstande dat het op te schorten bedrag in redelijke verhouding dient te staan tot het geconstateerde
gebrek.
2. Indien het opgeschorte bedrag niet in redelijke verhouding staat tot het geconstateerde gebrek, heeft de Opdrachtnemer
het recht de wettelijke rente in rekening te brengen over het teveel opgeschorte bedrag.
3. Zakelijke Opdrachtgevers zijn uitgesloten van opschorting of verrekening van betalingen.
ARTIKEL 16 – NIET NAKOMEN BETALINGSVERPLICHTING
2. Indien Opdrachtgever niet tijdig betaalt (als bedoeld in artikel 14 lid 8), wordt hij geacht zonder verdere ingebrekestelling
wettelijk in verzuim te verkeren. Niettemin zendt de Opdrachtnemer na het verstrijken van de betalingstermijn één
betalingsherinnering. Daarin wijst hij de Opdrachtgever op zijn verzuim en geeft alsnog de gelegenheid binnen twee
weken na ontvangst van deze betalingsherinnering te betalen. De Opdrachtnemer is daarna gerechtigd zonder nadere
ingebrekestelling tot invordering over te gaan van het aan hem verschuldigde bedrag. De kosten daarvan zullen worden
verhaald op de Opdrachtgever.
3. Over betaling die niet tijdig is verricht, kan de Opdrachtnemer rente in rekening brengen vanaf het verstrijken van de
oorspronkelijke betalingstermijn (als bedoeld in artikel 14 lid 8) tot de dag van ontvangst van het verschuldigde. Deze
rente is gelijk aan de wettelijke rente.
4. Indien Opdrachtgever in verzuim van betaling blijft, is Opdrachtnemer gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden.
Opdrachtgever blijft onverminderd gehouden de totale aanneemsom minus besparingen te betalen alsmede de door
Opdrachtnemer geleden schade te vergoeden.
VI. GARANTIE EN AANSPRAKELIJKHEID
ARTIKEL 17 – GARANTIE
1. De Opdrachtnemer garandeert dat eventuele na de oplevering aan de dag tredende gebreken gedurende een termijn van
een jaar vanaf de oplevering kosteloos zullen worden verholpen, tenzij hij aantoont dat het gebrek geen gevolg is van het
werk. Indien partijen een langere termijn zijn overeengekomen, dient dit op de offerte of anderszins schriftelijk vermeld
te staan. Het voorgaande laat onverlet dat de Opdrachtnemer ook na die periode voor eventuele gebreken in het werk
aansprakelijk kan zijn op grond van de wet.
2. De gebreken, als bedoeld in lid 1, zijn gebreken die niet eerder dan het moment van ontdekking door de Opdrachtgever
onderkend hadden kunnen worden en door de Opdrachtgever zo spoedig mogelijk daarna schriftelijk aan de
Opdrachtnemer zijn meegedeeld.
3. De Opdrachtnemer geeft geen garantie op materialen, apparatuur en installaties die zijn geleverd door of via
Opdrachtgever, of die op verzoek van Opdrachtgever dienen te worden (her-)gebruikt.
4. Garantie op materialen, apparatuur en installaties beperkt zich tot de garantie welke door de desbetreffende leverancier
wordt geboden.
ARTIKEL 18 – BEPERKING VAN AANSPRAKELIJKHEID
1. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor een beroepsfout waardoor de Opdrachtgever (directe) schade lijdt is, voor
zover deze door zijn aansprakelijkheidsverzekering wordt gedekt, beperkt tot het bedrag van de door de verzekeraar
gedane uitkering. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of schade niet door de verzekering wordt
gedekt, is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot de factuurwaarde van de Overeenkomst, althans dat
gedeelte van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
2. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade van Opdrachtgever, daaronder begrepen gevolgschade,
gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
3. Als tijdens of na afronding van de werkzaamheden andere, reeds aanwezige gebreken optreden of aan het licht treden
welke niet of slechts indirect te relateren zijn aan de verrichtte werkzaamheden, is Opdrachtnemer daarvoor niet
aansprakelijk.
4. De Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor gebreken en daaruit voortvloeide schade die het gevolg is van
onvolkomenheden of tekortkomingen in materialen, apparatuur en installaties die zijn geleverd door of via
Opdrachtgever aan Opdrachtnemer, of die op verzoek van Opdrachtgever dienen te worden (her-)gebruikt.
VII. OVERIGE BEPALINGEN
ARTIKEL 19 – GEHEIMHOUDING
1. Opdrachtnemer zal de hem ter kennis komende informatie en gegevens over personen en/of organisatie waarvoor het
werk wordt gedaan vertrouwelijk behandelen. Er is daarover een apart privacyreglement te vinden op de website van
Klusbedrijf De Aandacht (www.aandachtklus.nl).
2. Opdrachtgever zal de door Opdrachtnemer verstrekte offertes, prijsopgaven, facturen en andere documenten waar
prijsinformatie in staat niet delen met andere partijen.
3. De in de voorgaande twee leden genoemde verplichtingen gelden ook als geen Overeenkomst tussen partijen tot stand
komt, en blijven ook bestaan na beëindiging van de Overeenkomst.
ARTIKEL 20 – KLACHTEN EN GESCHILLEN
1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de Opdrachtgever binnen 8 dagen na constatering, doch uiterlijk
binnen 14 dagen na oplevering van de betreffende werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan Opdrachtnemer.
2. Indien een klacht gegrond is, zal Opdrachtnemer de werkzaamheden alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit
inmiddels voor de Opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door de Opdrachtgever schriftelijk
kenbaar te worden gemaakt.
3. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, zal Opdrachtnemer
slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 18.
4. Op alle onder deze voorwaarden gedane aanbiedingen en gesloten Overeenkomsten is bij uitsluiting het Nederlands
recht van toepassing.
5. Alle geschillen, direct of indirect uit de Overeenkomst voortvloeiend of daarmee verband houdend, kunnen uitsluitend bij
de bevoegde rechter te Assen aanhangig worden gemaakt.
6. Partijen zullen eerst dan een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in
goed onderling overleg, dan wel via mediation te beslechten.
ARTIKEL 21 – EIGENDOMSVOORBEHOUD
1. Alle door Opdrachtnemer in het kader van de Overeenkomst geleverde materialen en/of installaties blijven eigendom van
Opdrachtnemer totdat Opdrachtgever alle verplichtingen uit de met Opdrachtnemer gesloten Overeenkomst(en)
deugdelijk is nagekomen.
ARTIKEL 22 – WET KWALITEITSBORGING BOUW (Wkb)
1. Opdrachtgever is ervan op de hoogte en stemt ermee in dat er aan het einde van de werkzaamheden geen opleverdossier
zoals bedoeld in de Wet kwaliteitsborging bouw zal worden verstrekt.
2. Opdrachtnemer is doorlopend verzekerd tegen bedrijfsaansprakelijkheid tot een bedrag van maximaal € 2.500.000,- per
gebeurtenis, met een maximum van € 5.000.000,- per jaar.
3. Opdrachtnemer heeft geen verzekering of andere financiële zekerheid die het risico afdekt van faillissement dan wel het
om andere redenen niet kunnen nakomen van de verplichtingen van Opdrachtnemer.
4. Indien Opdrachtgever gebruik wenst te (laten) maken van een onafhankelijke kwaliteitsborger zoals bedoeld in de Wet
kwaliteitsborging bouw, dient dat voorafgaand aan het sluiten van de Overeenkomst schriftelijk kenbaar te zijn gemaakt
aan Opdrachtnemer. Indien dit niet of niet tijdig gebeurt, geeft dat Opdrachtnemer het recht de Overeenkomst eenzijdig
te ontbinden. Reeds gemaakte kosten zullen bij Opdrachtgever in rekening worden gebracht.